Köpvillkor

Köpvillkor


Dessa köpvillkor, Allmänna villkor, (”Villkoren”) gäller endast när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning på vår webbplats, 
www.idealhome.se (”Webbutiken”).

Villkoren är inte tillämpliga på näringsidkares köp, varför näringsidkare inte kan till någon del åberopa dessa Villkor. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Avtal om köp (”Avtalet”) ingås mellan Kunden och KQS Digital Solutions AB, org.nr. 559239-8316. Bindande Avtal har uppkommit först när KQS Digital Solutions AB har bekräftat din beställning av varorna i en orderbekräftelse som har skickats till dig via e-post.

Bolagsinformation:

KQS Digital Solutions AB

Älta Strandväg 54

138 33 Älta

Org.Nr: 559239-8316

Mejl: info@idealhome.se

För att kunna beställa en vara i vår webbutik måste du ha fyllt 18 år.

KQS Digital Solutions AB strävar efter att all information och uppgifter som visas på vår webbplats, www.idealhome.se och webbutiken ska vara korrekta. Det kan dock i vissa undantagsfall förekomma felaktiga uppgifter. Vi reserverar oss för felaktigt angivna prisuppgifter, felaktiga uppgifter om lagersaldo, att varan är slutsåld, felskrivningar eller feltryck i produktbeskrivningar eller annan felaktig information om varan på vår webbplats. KQS Digital Solutions AB förbehåller sig rätten att korrigera felaktiga uppgifter. KQS Digital Solutions AB kontaktar dig om korrigeringen innan beställningen fullföljs. Om du inte godkänner korrigeringen, exempelvis ett nytt pris för varan, har du rätt att återkalla din beställning. Om du återkallar beställningen betalar vi omgående tillbaka vad du eventuellt redan har betalat för varan. Återbetalning sker på samma sätt som du betalade och till samma konto som betalningen kom från, om du inte skriftligen har meddelat oss annat konto eller annat sätt för återbetalning. Om du meddelar oss att du godkänner korrigeringen, exempelvis det nya priset för varan, bearbetar vi din beställning och bekräftar den nya beställningen i en orderbekräftelse som skickas till din e-postadress, som du har uppgett för oss. 

Vi reserverar oss för att färgåtergivningen i de bilder som visas på vår webbutik kan skilja sig från den färg produkten har i verkligheten. Tänk därför på innan du beställer att produktbilderna som visas på vår webbutik inte alltid återger exakt samma färg som varan har i verkligheten. Hur färger återges beror på din dators bildskärmsinställningar och varierar från dator till dator.

KQS Digital Solutions AB äger webbutiken och innehållet på denna. Alla immateriella rättigheter på www.idealhome.se tillhör KQS Digital Solutions AB eller dess licensgivare. Innehållet är skyddat genom upphovsrättslig lag. Detta innebär att varumärken, produktnamn, bilder, grafik, design, layout, produktbeskrivningar, firmanamn, är skyddade och får inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från KQS Digital Solutions AB.

  1. BESTÄLLNING OCH AVTAL OM KÖP 

För att kunna handla via vår webbutik måste du acceptera våra Villkor. Genom att beställa en vara på webbutiken accepterar du Villkoren och samtycker till att KQS Digital Solutions AB behandlar dina personuppgifter och användningen av cookies, se längst ned under rubriken Integritetspolicy.

Beställningen är förenad med betalningsskyldighet

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är alla näringsidkare skyldiga att informera konsumenter som handlar på en webbplats om att beställningen medför betalningsskyldighet. Av denna anledning finns det en text som informerar om betalningsskyldigheten där du klickar för att slutföra köpet av varan.

När du har skickat din beställning och betalat får du en orderbekräftelse från KQS Digital Solutions AB, som skickas till den e-postadress som du har uppgett.

Ändring av order och kvitto
Om det skulle vara så att du har önskemål om att göra en ändring på din lagda order kontaktar du oss snarast. Då ska vi försöka hjälpa dig med att göra de ändringar du har önskemål på. Men är det så att produkten du har beställt har börjat tillverkas eller har påbörjat sin transport till oss så går det tyvärr inte att ändra en lagd beställning. I dessa fall så använder du din orderbekräftelse som du har fått på mail och ditt ordernummer som kvitto.

Orderbekräftelsen innebär att vi har accepterat din beställning och att ett bindande avtal om köp har uppkommit mellan dig och KQS Digital Solutions AB. Du bör noga läsa igenom orderbekräftelsen eftersom den innehåller viktig information om din beställning och leveransdatum. 

  1. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING

Du kan välja olika sätt för din betalning av varan, se nedan. Om du inte har gjort något speciellt val har KQS Digital Solutions AB rätt att ta betalt av dig redan i samband med din beställning. 

När du beställer en vara gäller det priset som vi visar på webbutiken. Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive lagstadgad mervärdeskatt. Fraktkostnaderna är inte inkluderade i priset utan tillkommer separat, se nedan. När du gör din beställning kommer fraktkostnaden att visas i varukorgen. Vid betalning via faktura tillkommer en fakturaavgift på fakturabeloppet som finns angiven på webbutiken. 

KQS Digital Solutions AB förbehåller sig rätten att begära kreditupplysning för det fall att du väljer att betala via faktura eller betal- eller kreditkort.  Vi förbehåller oss rätten att neka köp för det fall att det finns registrerade betalningsanmärkningar.

I webbutiken kan du välja mellan olika betalningsalternativ:

  • Bank-/kreditkort, läs om villkoren HÄR
  • Direktbetalning från ditt bankkonto, läs om villkoren HÄR
  • Fakturabetalning, läs om villkoren HÄR
  • Delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden, läs om villkoren HÄR

Vi behåller äganderätten till varorna tills de är fullt betalda. Om betalning uteblir förbehåller vi oss rätten att återta varorna. 

Klarna Konto
Vi har valt att jobba med Klarna som betalningslösning.

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Få alltid hem varan innan du betalar
Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Här kan ni läsa mer om Klarnas villkor https://www.klarna.com/se/villkor/

  1. LEVERANS, FRAKT & TRANSPORT

Samtliga priser anges inklusive moms i svenska kronor.

Avlämning av varan

Om vi inte kommit överens med dig om något annat så levereras dina varor till porten alternativt till din ytterdörr om du bor i lägenhet och fram till din tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns där en lastbil kan köra. Avisering kan ske via e-post, vanlig post, SMS eller telefonsamtal, beroende på vilket sätt du har angett att du vill bli aviserad på.

Leveransbegränsningar

Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Kontakta oss om du har frågor om sådan leverans. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag.

Montering och avemballering

Avemballering, montering av möbel och bortforsling av emballage ingår normalt inte. Dock kan montering ingå i vissa fall. Om du vill få dina möbler monterade eller har andra önskemål, kontakta oss för mer information och prisuppgift.

Fraktkostnader för hemleverans

Vi har fri frakt för hemleverans inom Sverige beroende på ordervärde. För leveranser till andra länder, kontakta oss för exakt prisuppgift.

Fri frakt inom Sverige

Vid hemleverans, levereras försändelsen till ytterdörr eller trappuppgångens dörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit, tidbokas och levereras till dig vardagar kl. 8-17. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att transportören kontaktar dig. 

 När du hämtar ut varorna måste du kunna visa giltig legitimation. Om en annan person (ombud) ska hämta varorna för din räkning måste ombudet visa giltiga legitimationer både för dig som köpare och för ombudet självt samt orderbekräftelsen.

Ändring av leveransadress, outhämtat paket och ej mottagen order

Om det skulle vara så att du vill ändra leveransadress på din beställning måste din beställning vara betald innan du får göra detta. Detta är för att det ska uppstå så lite problem för oss som möjligt med falska beställningar och bedrägerier.

Men är det så att produkten du har beställt har påbörjat sin transport till oss så går det tyvärr inte att ändra en leveransadress. 

Hemleverans - Skulle du som kund missa avtalad tid, har angivit fel leveransadress eller vägrar ta emot din order så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen/omleveransen och en administrativ avgift på 300kr.

Hämtning av paket - Skulle du som kund inte hämta ut ditt paket eller har angivit felaktiga leveransuppgifter så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen och en administrativ avgift på 300kr.

Paket

Mindre försändelser (upp till 1,5 m och 20 kg) skickas som postpaket och kan hämtas på närmaste utlämningsställe. Du får en avisering via SMS eller som post-avi när paketet finns redo för avhämtning.

Leveranstid

Leveranstiden anges på din orderbekräftelse. Uppgivna leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och bekräftat din order till dess att din vara skickas från vårt lager. Lagervaror har normalt en leveranstid på ca 3-7 vardagar.

För varor som vi måste beställa särskilt då de inte ingår i vårt sortiment och som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel är leveranstiderna normalt 4-10 veckor från det att vi bekräftade beställningen i orderbekräftelsen, om inte annat leveransdatum har avtalats.

Leveransförsening

Enligt konsumentköplagens regler har du rätt att häva köpet när leveransen är försenad i enlighet med konsumentköplagens regler enligt nedan.

Om det inte är avtalat när leverans ska ske så ska säljaren leverera varorna så snart som möjligt (försening) och senast 30 dagar efter det att du beställde varorna.

Köparen har rätt att omedelbart häva köpet om

1) Säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen, eller

2) Om köparen före avtalets ingående meddelade säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon skulle ingå avtalet

3) Om säljaren meddelat köparen att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.

Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.

Outlösta försändelser och ej mottagna varor

Alla försändelser föraviseras via post, telefon eller sms. Vi kommer att skicka en leveransbekräftelse till dig när varorna är klara för leverans. Om du inte mottagit någon avisering från fraktbolaget inom en vecka efter det att du fick din leveransbekräftelse, måste du kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall som brev, postpaket, lastpall eller större paket returneras till KQS Digital Solutions AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren inte medverkat till att hämta eller ta emot beställda varor enligt vad som anges nedan, trots påminnelser, uppkommer hanteringskostnader för KQS Digital Solutions AB. KQS Digital Solutions AB förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för dessa kostnader enligt vad som anges nedan.

* Inte hämtat ut paket från utlämningsstället

* Inte varit tillgänglig på uppgivet telefonnummer för avisering,

* Vägrat ta emot leveransen

* Uppgivit felaktigt namn-, adress eller kontaktuppgifter

När det gäller brev och paket är avgiften 250 kronor inkl. moms. För varor på lastpall eller större paket är avgiften 550 kronor inkl. moms. Avgiften täcker kostnaden för returfrakten och returadministrationen. Avgiften debiteras via faktura alternativt, för det fall att betalning redan har skett så dras avgiften av från den summa som vi ska betala tillbaka till Kunden.

I de fall som DHL eller KQS Digital Solutions AB kommit överens med dig om tid och datum för förnyad leverans men beställaren inte finns på plats vid leveranstillfället, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på 120 kronor inklusive moms för de kostnader som leveransen har medfört.

ÅNGERRÄTT

Returrätt/ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt svensk lagstiftning samt distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder, via telefon eller internet, har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Du behöver också skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dagen du har mottagit varan och meddelat oss att du ångrat dig. När du returnerar varan ska den vara i dess original emballage och i originalskick.

Vid köp av varor på vår webbutik, www.idealhome.se gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot varan. Om din beställning omfattar flera varor eller om varan består av flera delar börjar ångerfristen gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot den sista varan eller sista delen i din beställning.


Undantag från ångerrätten

Vid köp av varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en personlig prägel gäller inte ångerrätten. Det gäller beställningsvaror, med vilket menas varor som vi inte har i vårt lager och därför måste beställas. I samband med att du beställer en vara på vår webbplats som inte omfattas av ångerrätten får du klar och tydlig information om det innan du lägger din beställning.
Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på vår webbutik, www.idealhome.se så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Så här gör du när du ångrar köpet

Innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om att du ångrat köpet via brev via e-mail till info@idealhome.se, via vårt kontaktformulär på https://idealhome.se/pages/contact eller per post. Ange hur vi kan kontakta dig genom att lämna dina kontaktuppgifter i form av namn, adress, mobiltelefonnummer och e-postadress. Vi behöver också veta varans namn, ordernummer och betalningsreferens. Det går också bra att använda den standardiserade ångerblanketten som går att hämta på konsumentverkets webbplats: www.konsumentverket.se

Fyll i blanketten och skicka den till oss innan ångerfristen har löpt ut. Våra fullständiga adress- och kontaktuppgifter finns längst upp på denna sida, se under rubriken Bolagsinformation.
Så här returnerar du varan till oss
När du ångrat köpet ska du skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss så fort som möjligt, dock inte senare än inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss att du ångrade köpet. Har vi åtagit oss att hämta varan hos dig så gäller det.
Vi löser inte ut returnerade varor som skickats mot postförskott.

Så funkar returen

Som kund ansvarar du för att varan är i orginalskick och att den är såpass väl emballerad så att den inte kan skadas, bli smutsig eller på något vis skulle kunna påverka dess orginalskick. Varan får heller inte ha varit monterad eller använd. Returfrakten utav din beställning står du som kund för själv. Det spelar ingen roll vilket transportbolag du anväder för att skicka tillbaka den till oss.

TIPS! Va försiktig med orginalemballaget när du packar upp dina varor för det underlättar för dig om du av någon anledning skulle vilja returnera din beställning. 
När du har postat din retur meddelar du oss så fort som möjligt, gärna med sändningsnummer hos ditt transportbolag, via mail till oss.
Glöm heller inte att gå in på Klarna appen och tryck i "Rapportera retur", när du gjort det pausas din faktura tills dess att vi har hanterat din retur.
Expeditionskostnaden återbetalas ej.

Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen.

 

Återbetalning vid ångerrätt

När du ångrat ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat för varan inklusive kostnaden för leveranskostnaden (fraktkostnad). För det fall att du har valt ett annat dyrare leveranssätt än den standardleverans som vi erbjuder ersätter vi inte dig för denna extra kostnad.

Du ska ersätta oss för eventuell värdeminskning av varan i den mån varan har minskat i värde till följd av att du har hanterat den i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Denna värdeminskning har vi rätt att dra av från den summa vi ska återbetala till dig (värdeminskningsavdrag).

Återbetalning kommer att ske snarast dock senast 14 dagar från och med det datum då vi tog emot ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen tills vi har tagit emot varan eller att du har visat att varan har sänts tillbaka till oss.

Återbetalning kommer att ske via det betalningsalternativ som du valde vid betalningen om inte annat överenskommits.

Kostnader för returfrakten vid ångerrätt

När du utnyttjar ångerrätten och ska returnera varan till oss så är det du som betalar och står för kostnaden att returnera varan till oss. Har vi åtagit oss att stå för returkostnaden gäller det.

Vid skrymmande varor som inte kan skickas med post beräknas fraktkostnaderna uppgå till: 

800 kronor per kubik, baserat på en exempelsoffa 3-sits som väger 60 kg volym 3,6 kubik. Priset är ett exempelpris och inget exakt pris. Priset kan variera kraftigt beroende på vikt, längd, bredd o.s.v.

Vi löser inte ut varor mot postförskott.

Transportskada 

Var noga med att kontrollera din vara direkt vid mottagandet. Eftersom transportskador kan gälla både synliga och dolda skador är det viktigt att du avemballerar och inspekterar emballage och dina varor noggrant om det finns några yttre eller inre skador på emballage, kartonger eller annan förpackning som varorna är förpackade i.

Så här anmäler du transportskador

Transportskador ska noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras. Kontakta oss omedelbart om emballage och/eller varan är skadad på följande e-postadress: info@idealhome.se

Observera att en notering av yttre skada måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Be chauffören att även göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan. För att kunna hantera ditt ärende så snabbt som möjligt behöver du lämna ditt service- eller ordernummer. 

Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla originalemballage.

Vi ser gärna att du kompletterar din skadeanmälan med fotografier för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig.

Reklamation

Om det är fel på varan har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från det att du tog emot varan (reklamationsfrist) i enlighet med konsumentköplagens(1990:932) regler. Gäller ursprungliga fel och inte slitage eller handhavande fel.

Så här reklamerar du

Om det är fel på varan ska du meddela oss om vilket fel det är på varan (reklamation) inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Ange varans namn samt service- eller ordernummer. För att underlätta reklamationshanteringen bifoga kvitto och detaljerade bilder samt bilder på varan i helbild som visar eventuella fel eller skador. Kontakta oss alltid vid skador eller reklamationer. Bilder skickas med e-post till info@idealhome.se

Reklamationen lämnas till oss antingen via e-post, eller brev med posten. Ange namn och adressuppgifter samt e-postadress där vi kan nå dig. E-postadress: info@idealhome.se Postadress: Älta Strandväg 54, KQS Digital Solutions AB, 138 33 Älta, Stockholm, Sverige.

Våra rutiner vid reklamationer

När vi tagit emot din reklamation skapas ett reklamationsärende. Ärendet påbörjas omgående.

Om vi bedömer att varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att godkännas av oss, vilket leder till att vi väljer att antingen leverera en ny vara eller reparera varan alternativt utbetalar en ersättning om inte något av dessa alternativ är möjliga. Om vi bedömer att varan inte är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen avslår vi reklamationen.

Kontakta alltid webbutiken för närmare detaljer om hur du ska gå tillväga innan du returnerar den felaktiga varan till oss. Vi ersätter dig alltid för nödvändiga fraktkostnader för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att det är en godkänd reklamation.

Om vi ska leverera en ny vara till dig står vi för fraktkostnaden av den nya varan till dig.

Vi löser inte ut varor mot postförskott.

  1. GARANTIER

Endast i de fall som tillverkaren har lämnat en garanti för varan så framgår det av produktinformationen på webbutiken.

 

  1. TVIST UTANFÖR DOMSTOL

Som konsument har du möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat i Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se

Vi följer beslut från Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se.

  1. FORCE MAJEURE

KQS Digital Solutions AB ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. KQS Digital Solutions AB åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om sådan händelse varar i mer än 5 dagar har KQS Digital Solutions AB och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.

  1. TILLÄMPLIG LAG 

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svensk domstol.

11.INTEGRITETSPOLICY OCH ANVÄNDNINGEN AV COOKIES

Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) EU 2016/279

Ideal Home / KQS Digital Solutions AB värnar om dina personuppgifter och vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Genom att använda vår webbplats eller handlar i vår Interiörbutik, godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy.

KQS Digital Solutions AB, Älta Strandväg 54, 137 33 Älta, org. nr.559239-8316, ansvarar för de personuppgifter som du lämnar till oss på www.idealhome.se 

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.

Vilka personuppgifter samlar vi in?

När du handlar på Ideal Home.se eller i vår butik lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi skall kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. 

I de fall fakturabetalning eller delbetalning används, kommer även personnummer att samlas in.

Vi samlar även in hur våra besökare som använder www.idealhome.se och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner. 

Syfte med behandling av personuppgifter

Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:

Fullgöra avtal

För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, reklamation, garantiärenden och legala krav. 

Förbättra och optimera vår webbsida

Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats. 

Kundkommunikation

Den e-postadress och det mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.

Mottagare av personuppgifterna

Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part.  Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva våra verksamhet samt leverera de varor du beställt. Med dessa parter finns biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får användas och hur de ska skyddas.

Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet.

Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning.

Om dina personuppgifter kommer delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.

Cookies

Cookies är små filer som vår webbplats sparar i webbläsaren och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. 

Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen i vår webbutik samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. 

Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta webbplatsen. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att möta och rikta vår reklam - och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster.

Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare.

Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka platsens funktionalitet.

Hur länge behåller vi din personliga information

Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som till exempel bokföringslag eller skattelagstiftning.

Dina personliga rättigheter

Du har rätt att begära ett utdrag om vilka personuppgifter vi har om dig genom att skriftligen begära ett registerutdrag. Detta kan göras kostnadsfritt en gång om året. 

Du har också rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig ska rättas, liksom möjligheten att begära att vi tar bort din personliga information.

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter och att förbjuda användningen av din personliga information för direkt marknadsföring. Vi är då skyldiga att upphöra med behandlingen utom i de fall där legala krav finns.

För att lämna in en förfrågan, vänligen kontakta oss för mer information.

Du har rätt att lämna eventuella klagomål på vår behandling av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.

Ändringar i denna integritetspolicy

Ägaren KQS Digital Solutions AB förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen.

Policyn uppdaterades senast: 2022-04-07.

Hur kontaktar du oss?

Om du har några frågor angående denna integritetspolicy, vår behandling av personuppgifter eller vill kontakta oss angående dina personuppgifter, hör av dig till oss på: info@idealhome.se